Böcker!

Jag tog med mig tre böcker till Turkiet, för när man ligger och glassar vid en pool eller vid havet så finns det inget bättre än att läsa en bra bok!

Jag började med att läsa Chockvågor av Tony Olsson. Den var faktiskt riktigt bra och den är så jävla ärligt skriven. Tony Olsson är alltså en av de tre personer som medverkade vid rånet i Kisa och polismorden i Malexander. Han avverkar just nu ett livstidsstraff för detta tillsammans med Andreas Axelsson och Jackie Arklöv som var de andra två. Som sagt så är det en bra bok och det är otroligt intressant att få läsa situationen ur hans perspektiv. Jag var ju bara typ 10 år när Malexandermorden inträffade så jag minns det inte så bra, minns mest bara att när poliser blir skjutna och mördade så blir det ett jävla ståhej. (Absolut inte ironiskt sagt, jag förstår ståhejet). Men ändå, intressant att se det från hans sida, han skjöt ju faktiskt inte poliserna och ställde sig aldrig bakom morden som en bra grej. Men har gjort många andra dåliga grejer som ändå är tillräckliga för livstid och han förtjänar fängelse. Jösses, jag känner att jag kommer virra in mig i det här nu, men läs boken! Den är bra!

Sen läste jag även Trasig av Shy Keenan. Det är en sann historia om en tjej som blir utsatt för sexuella övergrepp av sin styvfar och hans vänner under hela sin uppväxt. Hon växer upp och tror att det är hennes fel och socialtjänsten beter sig som jag vet fan inte vad. Hon var åtta år och vågade berätta för socialtjänsten om övergreppen inför sin styvfar men han kom med en bortförklaring som dom trodde stint på.
Jag vill verkligen rekommendera den här boken, samtidigt som jag inte vill det. För den är så jävla hemsk och jag var tvungen att ta ett djupt andetag inför varje ny sida. Fy fan alltså...

Sen började jag läsa en bok om klimatet av Christian Azar, men den lämnade jag kvar hos Lovisa som ville läsa den. Så istället "lånade" jag en bok av hotellet som heter Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson. Har inte kommit så långt i den men den handlar om morfinmissbrukande kille i alla fall. Kan bli bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0