Glädjerapporten

Innebandyträningen idag var intressant, mest för att ingen av de personer som var där hade med sig innebandybollar. Detta ledde till frustration hos de flesta, men jag tänkte att det här är en idrottssal - det borde finnas något bolliknande någonstans i något skrymsle som glömts bort efter dagens sista lektion. Till slut hittade jag en mjuk, svart svårplacerad boll. Till slut kom vi fram till att det var en kardborreboll. Den bör i alla fall inte användas till innebandyspel, verkligen inte gjord för det. Men man tager vad man hafver!

Jag har kollat på Ekers damlag idag, mest för att tjejerna var bollkallar. Så jag var där för att organisera upp det hela och de var väldigt duktiga och ingen spelare behövde någonsin vänta på en boll. Bra jobbat. Och det är så himla härligt att hänga med 11-åringar för de har så skön inställning till livet - allt verkar vara så enkelt för dom. Det jag gillade mest var när en av dom köpte 10 godisremmar i kiosken, en av varje sort, och började plocka till sig dessa i lugn takt, trots att kön växte. Jag hade blivit stressad, hon chillade stenhårt. Fint.

Jag har börjat läsa en bok som jag fick i julklapp, Glädjerapporten. Det är en snubbe som skrivit den för att han tröttnade så mycket på att alla nyheter alltid är så negativa, så han skrev en bok om allt positivt som händer och har hänt i världen. Jag tänkte att den ju passar alldeles utmärkt till min nya positiva livsstil. Och den är faktiskt bra för man tänker verkligen inte på att det händer så mycket bra som det faktiskt gör. Jag blir fascinerad för varje nytt kapitel. Och i boken står det precis om vad den här bloggen handlar om:

"Ett bra sätt att börja uppmärksamma det positiva, är att börja leta efter guldkorn i vardagen och bli guldkornsletare eller möjlighetsletare. Att uppmärksamma guldkorn hjälper oss att lägga märke till elle uppskatta enkla vardagliga nöjen och höjdpunkter som annars kanske skulle ha gått obemärkt förbi. När vi lär oss att titta efter guldkorn, får vi en tendens att hitta fler och fler bra saker i vardagen och vi börjar känna oss allt bättre till mods.
Att regelbundet uppmärksamma vad som fungerar, vardagens positiva inslag och guldkorn är mycket välgörande. Människor som införlivar denna metod i sin dagliga rutin fylls med värme, välbefinnande, energi, lust och hopp."

Precis så är det! Och jag kan verkligen hålla med om att det är en metod som fungerar. Awesome!

/ A, guldkornsletare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0