Indiana Jones..

Denna söndag har jag spenderat med att sova relativt länge - och självklart njuta av att man har fått en timme. Sen har det varit träning med tjejerna och jag har kollat på damernas final i Svenska Cupen som KIF Örebro vann. Riktigt bra! Ungefär samtidigt vann AIK över Elfsborg vilket betyder att tredjeplatsen för ÖSK är säkrad. Europaspel nästa! Bra dag för fotbollsÖrebro :D Självklart har jag spånat lite över hemtentan också - läst och skrivit upp saker som kan komma att användas. Jag är inte så orolig över den, det ska nog gå bra. Och just nu sitter jag och tittar på den fjärde filmen i Indiana Jones-trilogin. Kristalldödskallens rike..

Det är spännande det där med Indiana Jones filmerna, det är mina absoluta favoritfilmer. Jag har sett de tre första minst 100 gånger var och kan dom utan och innan. Den fjärde förstör det lite..faktiskt.
Den första handlar om nazisternas jakt på Förbundsarken som Hitler vill åt för att skapa en grym armé. Dom hänger runt i öknen och gräver och Indiana Jones förstör för dom helt enkelt. (1981)
I den andra filmen hamnar Indy i Indien där han till sist hamnar i de fördömdas tempel där en skum sekt sliter ut hjärtan ur folk och sänker ner dom i lava. Återigen sätter Indiana käppar i hjulet för skurkarna och alla är glada och nöjda. (1984)
I den tredje filmen får vi träffa Indiana Jones far, återigen handlar det om galna nazister, men denna gång vill de åt den heliga graal. Det slutar som vanligt, det går åt helvete för nazisterna och Indiana Jones återställer ordningen.
(1989)

19 år senare, närmare bestämt 2008 kommer film nummer fyra. Och då har det spårat ur totalt. Jag tror att Steven Spielberg och George Lucas tänkte ungefär såhär:
"Okej, vi borde göra en ny häftig film. Indiana Jones kanske? Bra idé, men vi får skynda oss för Harrison börjar ju bli till åren och det är ju ingen idé att göra en Indy-film med någon annan som spelar Indy. Det går ju inte. Men vad ska vi köra på då? Först hade vi nazister, sen galna indier, sen nazister igen. Vi måste hitta på något nytt."
Ungefär här tror jag att starkspriten åkte fram..och brainstormingen fortgår:
"Vad sägs om att ha en film där ryssarna är skurken? Lite som James Bond liksom. Sen blandar vi in lite utomjordingar, galna indianer som springer runt och ser läskiga ut. JA! När vi ändå håller på så tycker jag att vi borde få in Eldorado i det här också - men vi använder namnet Akator! Det här blir skitbra, vi skriver ihop det och mailar det till filmbolaget!" 

Dagen därpå vaknar dom och känner sig extremt bakis och aningen ångerfulla. Men det visar sig att filmbolaget går med på det här, för vem kan säga mot Spielberg och Lucas? Nej, precis. Så dom har inget annat val än att sätta igång det här.
Och hur skådespelare som Harrison Ford, Kate Blanchett och Shia LeBeouf kunde gå med på det här är en annan historia.

Nu ber jag bara till högre krafter att de inte får för sig att göra en femte film..

Det var allt för mig, nu ska jag snart sova för imorgon ska jag dela ut lite post..

/A

Kommentarer
Postat av: Richard

Intressant tanke om idén bakom den fjärde filmen. :)



En liten parentes: hur kan det finnas fyra filmer i en trilogi?

2010-11-02 @ 13:17:02
URL: http://TheStorm.se
Postat av: A

Ja, jag tror verkligen att det var så det gick till..:)



Nej jag vet, det är helt ologiskt. Men det är en trilogi och borde ha stannat där...den fjärde filmen borde inte få existera..

2010-11-02 @ 16:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0