Valet 2010

Valet alltså, vilken jäkla grej.
Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen.
Lars Ohly vägrar sminka sig i samma rum som Jimmie Åkesson.
Jag får huvudvärk av att höra de rödgröna partiledarna prata i TV.
Cirka 20% av den svenska befolkningen har tydligen inte ens röstat, vad är det för fel på folk?
Örebro slipper Staffan Werme för Socialdemokraterna vann kommunfullmäktigevalet.

Ja det har varit en väldigt spännande kväll. Ett val blir ju såklart mer spännande att följa när man själv har varit med och röstat. Plus att det uppenbarligen har blivit ett historiskt val, för nu har vi ju ett rasistiskt parti i riksdagen. Jag tycker det är fel ord, för Jimmie Åkesson satt faktiskt för ungefär en timme sen i SVT och sa "Vi har problem med invandringspolitiken och inte invandrare i sig. Vi har ju invandrare i vårt parti." Nu tänker ni att jag är dum i huvudet, men jag sympatiserar inte med SD, jag är inte alls nöjd med att de har kommit in i riksdagen. Men jag tycker faktiskt att invandringspolitiken har gått åt helvete, så är det. Men jag tycker också att miljöpolitiken är dålig. Det finns många områden inom politiken som är dåliga. Så är det. 
Och de röda sitter och säger att det är borgarna som har satt oss i den här situationen, att SD har kommit in i riksdagen. Vilka var det som satt vid makten när invandringen var som störst? Vilka var det som faktiskt misslyckades kapitalt med invandringspolitiken från början? I'm just sayin..

Och jag gillar verkligen inte Ohly och Sahlin. Jag får huvudvärk när dom pratar och jag vill bara stänga av. De säger inget vettigt, jag förstår inte hur Ohly kan stå och säga att de har gjort ett bra jobb och ett bra val. De fick mindre procent än SD, de är det sämsta partiet i riksdagen (procentmässigt) och dom är kommunister rakt av. Nej jag klarar inte av Vänsterpartiet. 
Dock har jag vänner som röstar på dom, och vill dom rösta på Vänsterpartiet så får dom göra det. Herregud, vi lever i ett fritt land. Jag väljer inte vänner efter vilket parti de sympatiserar med. Jag tycker dock att det är fascinerande att det finns folk som gör det. Inte för att jag känner någon sådan person, men det finns, jag lovar.

Och 20% av vårt folk har inte ens behagat sig att gå iväg till en röstlokal. Jag lever efter en princip, röstar man inte kan man inte klaga för då har man inte ens försökt. Tänk om de här 20 procenten hade masat sig iväg och röstat blått eller rött, då hade kanske inte SD blivit vågmästare.. 

Ja nej, spännande val. Skönt att det är "över". Jag är trött på valhetsen, trött på diskussionerna som har varit hetsigare än vanligt. Och jag är mest trött på att Mona Sahlin är överallt. Jag har överlag svårt för folk som heter Sahlin i efternamn, tyvärr ;)

Nu ska jag vänta på att Freddan talar, sen ska jag sova för imorgon måste jag plugga...

/ Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0